![]() |
Szkoła Podstawowa nr 9 im. Marii Konopnickiej w Sosnowcu |
+48 32 263 50 57 |

PROJEKTY BIBLIOTECZNE:
Głównym celem projektu jest promowanie wartości edukacyjnych – w tym czytania na świeżym powietrzu i nie tylko. Zachęcenie uczniów i nauczycieli do ,, opuszczenia ,, swoich sal i spędzenia np. z książką czasu na świeżym powietrzu, poza budynkiem szkolnym. Projekt realizowany w roku szkolnym 2025/2026 na zajęciach kółka bibliotecznego i zajęć w klasach 1-3. Grupa otrzymuje certyfikat po wykonaniu 5 zadań z 14. Sprawozdanie z projektu na Facebooku szkoły, stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć.
2. Kartka z kalendarza- dla każdego coś ciekawego- projekt szkolny – III edycja
Projekt realizowany przez rok szkolny 2025/2026. Celem projektu jest promocja czytelnictwa i biblioteki, współpraca w grupie, rozwijanie zainteresowań uczniów. Zadania projektowe to organizacja w szkole nietypowych świąt poprzedzonych wystawami, gazetkami, konkursami . Projekt realizowany przy współpracy z MBP, kółkiem bibliotecznym, nauczycieli. Sprawozdanie z projektu na Facebooku szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć.
3. Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka- III edycja –
Ogólnopolski Program dla Bibliotek Szkolnych promujący czytelnictwo, aktywność czytelniczą, wizerunek biblioteki. Realizowany przez rok szkolny 2025/2026 Ogłoszony przez czasopismo Biblioteka w szkole. Założenia projektu – realizacja zadań i działań bibliotecznych promujących czytelnictwo. Szkoła – biblioteka – uczniowie otrzymują certyfikaty o wykonaniu zadań. Realizacja przy współpracy MBP, czasopisma Biblioteka w szkole, uczniów, nauczycieli. Sprawozdanie z projektu na Facebooku szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć, na stronie czasopisma Biblioteka w szkole.
4. Ratownicy czytelnictwa- grupa grupa ratowników czytelnictwa
– projekt ogólnopolski dla bibliotek szkolnych promujących czytelnictwo i bibliotekę szkolną, edukację czytelniczą. Realizowany przez rok szkolny 2025/2026. Projekt zakłada propagowanie różnych działań czytelniczych, czytelniczo - plastycznych, imprez bibliotecznych, konkursów, wystaw, spotkań, prelekcji, wśród uczniów na terenie szkoły jak i poza nią. Realizację działań umieszczamy na stronie grupy, na Facebooku szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć. Biblioteka otrzymuje certyfikat.
5. Projekt ,, Mała książka – wielki człowiek”
- ogólnopolski projekt dla szkół zorganizowany przez Instytut Książki ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Celem projektu są działania na rzecz najmłodszych uczniów, którzy dopiero zaczynają naukę i przygodę z czytaniem. W ramach projektu uczniowie klas pierwszych otrzymują Wyprawki Czytelnicze- książki dzięki, którym pomożemy uczniom w zdobyciu umiejętności i przyjemności korzystania z świata literatury. Pakiety książek oraz dyplomy zostały wręczone podczas uroczystego pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej..Sprawozdanie z projektu na Facebooku szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć.
mgr Beata Chojnacka
Projekt edukacyjny z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego
dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej.
Uczeń:
Tytuł projektu: „Matematyczne przygody - konkurs dla uczniów klas 4 szkoły podstawowej”
Matematyka jest przedmiotem, który rozwija logiczne myślenie, uczy rozwiązywania problemów i wspiera funkcjonowanie w codziennym życiu. Uczniowie klas czwartych często przechodzą trudny etap adaptacji - z edukacji wczesnoszkolnej do nauczania przedmiotowego. Warto w tym czasie pokazać im, że matematyka może być ciekawa, zabawna i przydatna. Konkurs w formie projektu edukacyjnego łączy wiedzę z działaniami praktycznymi i twórczymi, co sprzyja lepszemu przyswajaniu materiału.
Projekt obejmuje:
Uczeń:
Uczeń po udziale w konkursie:
MIĘDZYNARODOWY PROJEKT
językowo - korespondencyjny w języku francuskim i angielskim
Grupa 10 uczniów z klas 8a, 8b bierze udział w międzynarodowym projekcie
wymiany korespondencji w językach francuskim i angielskim ze szkołą
z południowej części Francji .
Projekt jest przewidziany do realizacji przez cały rok a korespondencja:
listy, maile, karty pocztowe, nagrania audiowizualne są przygotowywane,
pisane i odczytywane, prezentowane podczas zajęć dodatkowych języka francuskiego.
Tematyka jest ściśle związana z życiem codziennym nastolatków w obu krajach:
Polsce i Francji, kulturą, kuchnią, tradycjami, zwyczajami mieszkańców a także geografią.
Partner w projekcie: Madame Sophie Lebreton
Uczniowie korespondują z rówieśnikami ze szkoły: Collège Les Eucalyptus 21-1 Rue Colonel de Gendarmerie Arnaud Beltrame, 83190 OLLIOULES , FRANCE
www.clg-les-eucalyptus.ac-nice.fr
Celem projektu jest promowanie Francji i krajów frankofońskich, nauki języka francuskiego, motywowanie uczniów do dwujęzyczności i autonomii w nauce języka obcego, wymiana doświadczeń między rówieśnikami z różnych krajów świata, poznanie kultur i tradycji innych narodowości oraz zawiązanie nowych znajomości z uczniami biorącymi udział w projekcie. Jednocześnie poprzez systematyczną korespondencję przełamanie bariery językowej oraz efektywna poprawa umiejętności komunikowania się w języku francuskim i angielskim. Dodatkowo doskonalenie umiejętności wykorzystywania technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych i komunikacyjnych w procesie nauczania.
Merytorycznym celem projektu jest nauka i doskonalenie pisemnych form językowych w językach obcych francuskim . Tworzenie krótkich tekstów pocztówka, wiadomość a także krótki list prywatny w warunkach naturalnej komunikacji między rówieśnikami. Uczniowie równolegle do wiadomości epistolarnych komunikują się ze swoimi rówieśnikami za pomocą mediów społecznościowych głównie Istagram.
Podsumowaniem projektu będzie spotkanie on line oraz tablica ścienna z przesłanymi kartami pocztówkami i kartkami, listami w językach wymiany.
Nad realizacją oraz zaangażowaniem uczniów w projekcie czuwa nauczyciel języka francuskiego.
Międzynarodowy projekt językowo – korespondencyjny w języku francuskim i angielskim
Zakończony!
Grupa 10 uczniów z klas 8a, 8b brała udział w międzynarodowym projekcie wymiany korespondencji w językach francuskim i angielskim ze szkołą gimnazjalną z południowej części
Francji Collège Les Eucalyptus 21-1 Rue Colonel de Gendarmerie Arnaud Beltrame, 83190 OLLIOULES , FRANCE www.clg-les-eucalyptus.ac-nice.fr
Projekt był realizowany przez cały rok.
W 1 semestrze wspólnie z opiekunem projektu z Francji Panią Sophie Lebreton ustalono harmonogram i tematykę wymiany korespondencyjnej a także dobrano uczniów w międzynarodowe pary korespondencyjne. Uczniowie francuscy jako pierwsi przysłali listy , w których opisywali siebie, swoją rodzinę, zwierzęta, hobby, ulubione przedmioty szkolne oraz swoje sposoby spędzania wolnego czasu. Nasi uczniowie przygotowali odpowiedzi zarówno w języku francuskim jak i angielskim załączając dodatkowo drobne upominki i kartki z życzeniami z okazji świąt. Teksty korespondencji były przygotowywane przez uczniów indywidualnie, pisane, korygowane i prezentowane podczas zajęć dodatkowych języka francuskiego.
Uczniowie z obydwu krajów równolegle do wiadomości epistolarnych komunikowali się ze swoimi rówieśnikami za pomocą mediów społecznościowych głównie Istagrama.
W 2 semestrze i kolejnym etapie projektu uczniowie z obydwu krajów opisywali swoje ferie zimowe a także miasto, swoją szkołę oraz system edukacyjny każdego kraju.
Tematyka związana była z życiem codziennym nastolatków w obu krajach ; Polsce i Francji , kulturą, kuchnią, tradycjami, zwyczajami mieszkańców a także geografią.
W trakcie trwania projektu , uczniowie poznawali dodatkowe treści niezbędne do prowadzenia komunikacji epistolarnej tj. nagłówki oraz zwroty grzecznościowe obowiązujące w listach prywatnych i bardziej oficjalnych (między nauczycielami).Ponadto opisywali siebie , swoich bliskich, swoje tradycje i zwyczaje świąteczne te Bożonarodzeniowe jak i Wielkanocne jednocześnie poznając te swoich francuskich kolegów. Kolejny etap obejmował tematykę życia szkolnego, szkoły, ulubionych przedmiotów szkolnych oraz systemu szkolnictwa w obydwu krajach. Ponadto młodzież opisywała swoje sposoby spędzania wolnego czasu.
W ramach projektu , uczestnicy starali się promować i przybliżyć nasz kraj rówieśnikom z Francji. Przygotowaliśmy własnoręcznie sporządzone pocztówki z życzeniami po polsku, francusku i angielsku w odpowiedzi na te francuskie. Wymieniliśmy się także prezentami.
Uczestnicy projektu poznawali słownictwo i zagadnienia związane z francuskimi tradycjami bożonarodzeniowymi, wielkanocnymi. Niektórzy z uczniów równolegle, na bieżąco, rozwijali swoje kompetencje językowe z korespondentami za pośrednictwem mediów społecznościowych głównie platformy Istagram. Uczniowie polscy nagrali filmik z życzeniami wielkanocnymi w trzech wersjach językowych , który został przesłany, za zgodą opiekunów, stronie francuskiej i udostępniony na szkolnej stronie Facebooka. Ponadto jako podsumowanie projektu zaprezentowaliśmy projekt na szkolnej tablicy przedmiotowej (gazetka ścienna) na korytarzu szkolnym oraz na szkolnej stronie internetowej i facebookowej.
Partnerem w projekcie ze strony francuskiej była : Madame Sophie Lebreton
Celem projektu było promowanie Francji i krajów frankofońskich, nauki języka francuskiego, motywowanie uczniów do dwujęzyczności i autonomii w nauce języka obcego, wymiana doświadczeń między rówieśnikami z różnych krajów świata, poznanie kultur i tradycji innych narodowości oraz zawiązanie nowych znajomości z uczniami biorącymi udział w projekcie. Jednocześnie poprzez systematyczną korespondencję przełamanie bariery językowej oraz efektywna poprawa umiejętności komunikowania się w języku francuskim i angielskim . Dodatkowo doskonalenie umiejętności wykorzystywania technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych i komunikacyjnych w procesie nauczania.
Merytorycznym celem projektu była nauka i doskonalenie pisemnych form językowych w językach obcych francuskim . Tworzenie krótkich tekstów pocztówka , wiadomość a także krótki list prywatny w warunkach naturalnej komunikacji między rówieśnikami.
Joanna Szymik-Kurach
KARTKA Z KALENDARZA - DLA KAŻDEGO COŚ CIEKAWEGO
II edycja
Projekt realizowany od września 2024 r. do 15 czerwca 2025 i skierowany do uczniów klas IV-VIII- uczestników kółka bibliotecznego.
Głównym cele projektu :
-promocja biblioteki i czytelnictwa,
-współpraca w grupie,
-wspólne spędzanie czasu wolnego,
-rozwijanie zainteresowań uczniów.
Zadania projektowe:
- organizacja nietypowych dni, świąt w bibliotece oraz szkole:
Realizacja projektu przy współpracy MBP Filia nr 14 w Sosnowcu, nauczycieli.
mgr Beata Chojnacka
RATOWNICY CZYTELNICTWA
Cele projektu:
Cele projektu:
mgr Beata Chojnacka
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0.
na lata 2021-2025” to kontynuacja programu rządowego (z lat 2016-2020),
którego celem jest tworzenie warunków dla rozwoju czytelnictwa
poprzez zapewnienie środków na realizację określonych przedsięwzięć i inicjatyw
Priorytet 3: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych
Priorytet 3 skierowany jest do placówek wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, szkół działających w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz bibliotek pedagogicznych. Otrzymane środki, finansowe w ramach Priorytetu 3, będą przeznaczone na: zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych, zakup wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, sprzętu komputerowego i oprogramowania, realizację działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).
Kwota 15 tysięcy.
Realizacja rok szkolny 2024/2025
mgr Beata Chojnacka oraz nauczyciele
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
,,Klasa w Terenie”- II edycja
prowadzony jest przez Szkołę Podstawową nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi im. 21 Brygady Strzelców Podhalańskich w Rzeszowie (ul. Bulwarowa 3,35-051 Rzeszów) Autorkami projektu są Anna Cebula i Ewelina Łojewska; nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 17 w Rzeszowie.
Głównym celem edukacyjnego projektu ,,Klasa w terenie” jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu. Zachęcenie nauczycieli i uczniów do „opuszczenia” swoich sal lekcyjnych i spędzenia czasu z książka poza budynkiem szkoły.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Klasa w terenie” jest skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III.
Projekt realizowany jest od 1 października 2024 roku do 31 maja 2025 roku w grupie bibliotecznej – na zajęciach kółka bibliotecznego
Realizacja 5 zadań z listy.
Realizacji projektu przy współpracy szkół z całej Polski, MPB w Sosnowcu oraz biblioteki szkolnej.
Grupa otrzymuje certyfikat.
mgr Beata Chojnacka
Ogólnopolski program promujący czytelnictwo ,,aktywność i wizerunek bibliotek"
- zorganizowany przez czasopismo Biblioteka w szkole
Cele programu:
Program realizowany przez rok szkolny 2024/2025 do chętnych bibliotek szkolnych.
Współpraca z MBP, czasopismem Biblioteka w szkole, biblioteką szkolną, nauczycielami.
Realizacja zadań wg planu przedstawionego przez organizatora.4-6 zadań w ciągu całego roku szkolnego. Będą obejmować różne kategorie. Chcemy, by były zróżnicowane, ale zarazem dość uniwersalne. Tak, by można je było zrealizować w zdecydowanej większości placówek, unikając powtarzania zgranych pomysłów.
Po ukończeniu programu biblioteka otrzyma certyfikat oraz indywidualną podstronę z wykazem zrealizowanych działań.
mgr Beata Chojnacka
mgr Agata Karpiel
mgr Izabela Grochowska
mgr Aleksandra Woźniak
,, MAŁA KSIĄŻKA – WIELKI CZŁOWIEK”
2024 r.
Ogólnopolski projekt dla szkół zorganizowany przez Instytut Książki ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Celem projektu są działania na rzecz najmłodszych uczniów, którzy dopiero zaczynają naukę i przygodę z czytaniem.
W ramach projektu uczniowie klas pierwszych otrzymują:
-Wyprawki Czytelnicze- książki dzięki, którym pomożemy uczniom w zdobyciu umiejętności i przyjemności korzystania z świata literatury.
- Pakiety książek oraz dyplomy zostały wręczone podczas uroczystego pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej.
- Sprawozdanie z projektu oraz z uroczystego pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej na Facebooku szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć.
mgr Beata Chojnacka
„ KINO NA TEMAT”
Projekt edukacyjny „kino na temat” to cykl lekcji poza ławką szkolną (spotkań filmowych, teatralnych), które poruszają problemy istotne dla młodzieży. Starannie dobrany repertuar i interesujące tematy spotkań, stanowią podstawę do emocjonującej dyskusji. Każdy seans składa się z projekcji filmu / przedstawienia teatralnego oraz prelekcji z udziałem zaproszonych gości – ekspertów w danej dziedzinie.
Cele projektu :
Uczestnicy projektu : uczniowie z klas VI
(oraz okolicznościowo, w zależności od repertuaru także uczniowie klas VII - VIII)
Czas trwania : rok szkolny 2024/ 2025
Współpraca z instytucjami:
Koordynatorzy :
mgr Izabela Grochowska
mgr Agata Karpiel
mgr Beata Chojnacka
mgr Aleksandra Woźniak
PROJEKT EDUKACYJNY
„Z MATEMATYKĄ PRZEZ CAŁY ROK”
VII edycja
Projekt przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 9 w Sosnowcu
oraz zainteresowanych uczniów z terenu Województwa Śląskiego.
Przewiduje się, że w projekcie weźmie udział około 100 uczniów.
Czas trwania projektu: wrzesień 2024r. - czerwiec 2025r.
Celem projektu jest:
W ramach projektu zostaną przeprowadzone konkursy:
Organizatorzy:
mgr Justyna Żabińska
mgr Dorota Lewandowska
PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY
„Dziś Uczniem, jutro Naukowcem”
Projekt jest kierowany do uczniów Szkoły Podstawowej nr 9 w Sosnowcu
oraz uczniów szkół podstawowych z terenu Górnego Śląska (w wybranych częściach).
Celem projektu jest:
W ramach projektu zostaną przeprowadzone zadania:
Nauczyciele odpowiedzialni:
mgr Justyna Żabińska
mgr Mariola Fornal
mgr Karolina Ostapkiewicz
PROJEKTY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2024/2025 W KLASIE 2 B
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Z baśniami dookoła świata"
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Europa i ja"