![]() |
Szkoła Podstawowa nr 9 im. Marii Konopnickiej w Sosnowcu |
![]() |
MIĘDZYNARODOWY PROJEKT
językowo - korespondencyjny w języku francuskim i angielskim
Grupa 10 uczniów z klas 8a, 8b bierze udział w międzynarodowym projekcie
wymiany korespondencji w językach francuskim i angielskim ze szkołą
z południowej części Francji .
Projekt jest przewidziany do realizacji przez cały rok a korespondencja:
listy, maile, karty pocztowe, nagrania audiowizualne są przygotowywane,
pisane i odczytywane, prezentowane podczas zajęć dodatkowych języka francuskiego.
Tematyka jest ściśle związana z życiem codziennym nastolatków w obu krajach:
Polsce i Francji, kulturą, kuchnią, tradycjami, zwyczajami mieszkańców a także geografią.
Partner w projekcie: Madame Sophie Lebreton
Uczniowie korespondują z rówieśnikami ze szkoły: Collège Les Eucalyptus 21-1 Rue Colonel de Gendarmerie Arnaud Beltrame, 83190 OLLIOULES , FRANCE
www.clg-les-eucalyptus.ac-nice.fr
Celem projektu jest promowanie Francji i krajów frankofońskich, nauki języka francuskiego, motywowanie uczniów do dwujęzyczności i autonomii w nauce języka obcego, wymiana doświadczeń między rówieśnikami z różnych krajów świata, poznanie kultur i tradycji innych narodowości oraz zawiązanie nowych znajomości z uczniami biorącymi udział w projekcie. Jednocześnie poprzez systematyczną korespondencję przełamanie bariery językowej oraz efektywna poprawa umiejętności komunikowania się w języku francuskim i angielskim. Dodatkowo doskonalenie umiejętności wykorzystywania technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych i komunikacyjnych w procesie nauczania.
Merytorycznym celem projektu jest nauka i doskonalenie pisemnych form językowych w językach obcych francuskim . Tworzenie krótkich tekstów pocztówka, wiadomość a także krótki list prywatny w warunkach naturalnej komunikacji między rówieśnikami. Uczniowie równolegle do wiadomości epistolarnych komunikują się ze swoimi rówieśnikami za pomocą mediów społecznościowych głównie Istagram.
Podsumowaniem projektu będzie spotkanie on line oraz tablica ścienna z przesłanymi kartami pocztówkami i kartkami, listami w językach wymiany.
Nad realizacją oraz zaangażowaniem uczniów w projekcie czuwa nauczyciel języka francuskiego.
Międzynarodowy projekt językowo – korespondencyjny w języku francuskim i angielskim
Zakończony!
Grupa 10 uczniów z klas 8a, 8b brała udział w międzynarodowym projekcie wymiany korespondencji w językach francuskim i angielskim ze szkołą gimnazjalną z południowej części
Francji Collège Les Eucalyptus 21-1 Rue Colonel de Gendarmerie Arnaud Beltrame, 83190 OLLIOULES , FRANCE www.clg-les-eucalyptus.ac-nice.fr
Projekt był realizowany przez cały rok.
W 1 semestrze wspólnie z opiekunem projektu z Francji Panią Sophie Lebreton ustalono harmonogram i tematykę wymiany korespondencyjnej a także dobrano uczniów w międzynarodowe pary korespondencyjne. Uczniowie francuscy jako pierwsi przysłali listy , w których opisywali siebie, swoją rodzinę, zwierzęta, hobby, ulubione przedmioty szkolne oraz swoje sposoby spędzania wolnego czasu. Nasi uczniowie przygotowali odpowiedzi zarówno w języku francuskim jak i angielskim załączając dodatkowo drobne upominki i kartki z życzeniami z okazji świąt. Teksty korespondencji były przygotowywane przez uczniów indywidualnie, pisane, korygowane i prezentowane podczas zajęć dodatkowych języka francuskiego.
Uczniowie z obydwu krajów równolegle do wiadomości epistolarnych komunikowali się ze swoimi rówieśnikami za pomocą mediów społecznościowych głównie Istagrama.
W 2 semestrze i kolejnym etapie projektu uczniowie z obydwu krajów opisywali swoje ferie zimowe a także miasto, swoją szkołę oraz system edukacyjny każdego kraju.
Tematyka związana była z życiem codziennym nastolatków w obu krajach ; Polsce i Francji , kulturą, kuchnią, tradycjami, zwyczajami mieszkańców a także geografią.
W trakcie trwania projektu , uczniowie poznawali dodatkowe treści niezbędne do prowadzenia komunikacji epistolarnej tj. nagłówki oraz zwroty grzecznościowe obowiązujące w listach prywatnych i bardziej oficjalnych (między nauczycielami).Ponadto opisywali siebie , swoich bliskich, swoje tradycje i zwyczaje świąteczne te Bożonarodzeniowe jak i Wielkanocne jednocześnie poznając te swoich francuskich kolegów. Kolejny etap obejmował tematykę życia szkolnego, szkoły, ulubionych przedmiotów szkolnych oraz systemu szkolnictwa w obydwu krajach. Ponadto młodzież opisywała swoje sposoby spędzania wolnego czasu.
W ramach projektu , uczestnicy starali się promować i przybliżyć nasz kraj rówieśnikom z Francji. Przygotowaliśmy własnoręcznie sporządzone pocztówki z życzeniami po polsku, francusku i angielsku w odpowiedzi na te francuskie. Wymieniliśmy się także prezentami.
Uczestnicy projektu poznawali słownictwo i zagadnienia związane z francuskimi tradycjami bożonarodzeniowymi, wielkanocnymi. Niektórzy z uczniów równolegle, na bieżąco, rozwijali swoje kompetencje językowe z korespondentami za pośrednictwem mediów społecznościowych głównie platformy Istagram. Uczniowie polscy nagrali filmik z życzeniami wielkanocnymi w trzech wersjach językowych , który został przesłany, za zgodą opiekunów, stronie francuskiej i udostępniony na szkolnej stronie Facebooka. Ponadto jako podsumowanie projektu zaprezentowaliśmy projekt na szkolnej tablicy przedmiotowej (gazetka ścienna) na korytarzu szkolnym oraz na szkolnej stronie internetowej i facebookowej.
Partnerem w projekcie ze strony francuskiej była : Madame Sophie Lebreton
Celem projektu było promowanie Francji i krajów frankofońskich, nauki języka francuskiego, motywowanie uczniów do dwujęzyczności i autonomii w nauce języka obcego, wymiana doświadczeń między rówieśnikami z różnych krajów świata, poznanie kultur i tradycji innych narodowości oraz zawiązanie nowych znajomości z uczniami biorącymi udział w projekcie. Jednocześnie poprzez systematyczną korespondencję przełamanie bariery językowej oraz efektywna poprawa umiejętności komunikowania się w języku francuskim i angielskim . Dodatkowo doskonalenie umiejętności wykorzystywania technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych i komunikacyjnych w procesie nauczania.
Merytorycznym celem projektu była nauka i doskonalenie pisemnych form językowych w językach obcych francuskim . Tworzenie krótkich tekstów pocztówka , wiadomość a także krótki list prywatny w warunkach naturalnej komunikacji między rówieśnikami.
Joanna Szymik-Kurach
KARTKA Z KALENDARZA - DLA KAŻDEGO COŚ CIEKAWEGO
II edycja
Projekt realizowany od września 2024 r. do 15 czerwca 2025 i skierowany do uczniów klas IV-VIII- uczestników kółka bibliotecznego.
Głównym cele projektu :
-promocja biblioteki i czytelnictwa,
-współpraca w grupie,
-wspólne spędzanie czasu wolnego,
-rozwijanie zainteresowań uczniów.
Zadania projektowe:
- organizacja nietypowych dni, świąt w bibliotece oraz szkole:
Realizacja projektu przy współpracy MBP Filia nr 14 w Sosnowcu, nauczycieli.
mgr Beata Chojnacka
RATOWNICY CZYTELNICTWA
Cele projektu:
Cele projektu:
mgr Beata Chojnacka
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0.
na lata 2021-2025” to kontynuacja programu rządowego (z lat 2016-2020),
którego celem jest tworzenie warunków dla rozwoju czytelnictwa
poprzez zapewnienie środków na realizację określonych przedsięwzięć i inicjatyw
Priorytet 3: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych
Priorytet 3 skierowany jest do placówek wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, szkół działających w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz bibliotek pedagogicznych. Otrzymane środki, finansowe w ramach Priorytetu 3, będą przeznaczone na: zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych, zakup wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, sprzętu komputerowego i oprogramowania, realizację działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).
Kwota 15 tysięcy.
Realizacja rok szkolny 2024/2025
mgr Beata Chojnacka oraz nauczyciele
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
,,Klasa w Terenie”- II edycja
prowadzony jest przez Szkołę Podstawową nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi im. 21 Brygady Strzelców Podhalańskich w Rzeszowie (ul. Bulwarowa 3,35-051 Rzeszów) Autorkami projektu są Anna Cebula i Ewelina Łojewska; nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 17 w Rzeszowie.
Głównym celem edukacyjnego projektu ,,Klasa w terenie” jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu. Zachęcenie nauczycieli i uczniów do „opuszczenia” swoich sal lekcyjnych i spędzenia czasu z książka poza budynkiem szkoły.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Klasa w terenie” jest skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III.
Projekt realizowany jest od 1 października 2024 roku do 31 maja 2025 roku w grupie bibliotecznej – na zajęciach kółka bibliotecznego
Realizacja 5 zadań z listy.
Realizacji projektu przy współpracy szkół z całej Polski, MPB w Sosnowcu oraz biblioteki szkolnej.
Grupa otrzymuje certyfikat.
mgr Beata Chojnacka
Ogólnopolski program promujący czytelnictwo ,,aktywność i wizerunek bibliotek"
- zorganizowany przez czasopismo Biblioteka w szkole
Cele programu:
Program realizowany przez rok szkolny 2024/2025 do chętnych bibliotek szkolnych.
Współpraca z MBP, czasopismem Biblioteka w szkole, biblioteką szkolną, nauczycielami.
Realizacja zadań wg planu przedstawionego przez organizatora.4-6 zadań w ciągu całego roku szkolnego. Będą obejmować różne kategorie. Chcemy, by były zróżnicowane, ale zarazem dość uniwersalne. Tak, by można je było zrealizować w zdecydowanej większości placówek, unikając powtarzania zgranych pomysłów.
Po ukończeniu programu biblioteka otrzyma certyfikat oraz indywidualną podstronę z wykazem zrealizowanych działań.
mgr Beata Chojnacka
mgr Agata Karpiel
mgr Izabela Grochowska
mgr Aleksandra Woźniak
,, MAŁA KSIĄŻKA – WIELKI CZŁOWIEK”
2024 r.
Ogólnopolski projekt dla szkół zorganizowany przez Instytut Książki ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Celem projektu są działania na rzecz najmłodszych uczniów, którzy dopiero zaczynają naukę i przygodę z czytaniem.
W ramach projektu uczniowie klas pierwszych otrzymują:
-Wyprawki Czytelnicze- książki dzięki, którym pomożemy uczniom w zdobyciu umiejętności i przyjemności korzystania z świata literatury.
- Pakiety książek oraz dyplomy zostały wręczone podczas uroczystego pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej.
- Sprawozdanie z projektu oraz z uroczystego pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej na Facebooku szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć.
mgr Beata Chojnacka
„ KINO NA TEMAT”
Projekt edukacyjny „kino na temat” to cykl lekcji poza ławką szkolną (spotkań filmowych, teatralnych), które poruszają problemy istotne dla młodzieży. Starannie dobrany repertuar i interesujące tematy spotkań, stanowią podstawę do emocjonującej dyskusji. Każdy seans składa się z projekcji filmu / przedstawienia teatralnego oraz prelekcji z udziałem zaproszonych gości – ekspertów w danej dziedzinie.
Cele projektu :
Uczestnicy projektu : uczniowie z klas VI
(oraz okolicznościowo, w zależności od repertuaru także uczniowie klas VII - VIII)
Czas trwania : rok szkolny 2024/ 2025
Współpraca z instytucjami:
Koordynatorzy :
mgr Izabela Grochowska
mgr Agata Karpiel
mgr Beata Chojnacka
mgr Aleksandra Woźniak
PROJEKT EDUKACYJNY
„Z MATEMATYKĄ PRZEZ CAŁY ROK”
VII edycja
Projekt przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 9 w Sosnowcu
oraz zainteresowanych uczniów z terenu Województwa Śląskiego.
Przewiduje się, że w projekcie weźmie udział około 100 uczniów.
Czas trwania projektu: wrzesień 2024r. - czerwiec 2025r.
Celem projektu jest:
W ramach projektu zostaną przeprowadzone konkursy:
Organizatorzy:
mgr Justyna Żabińska
mgr Dorota Lewandowska
PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY
„Dziś Uczniem, jutro Naukowcem”
Projekt jest kierowany do uczniów Szkoły Podstawowej nr 9 w Sosnowcu
oraz uczniów szkół podstawowych z terenu Górnego Śląska (w wybranych częściach).
Celem projektu jest:
W ramach projektu zostaną przeprowadzone zadania:
Nauczyciele odpowiedzialni:
mgr Justyna Żabińska
mgr Mariola Fornal
mgr Karolina Ostapkiewicz
PROJEKTY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2024/2025 W KLASIE 2 B
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Z baśniami dookoła świata"
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Europa i ja"
Międzynarodowy językowy projekt e Twinning
p.t. „Obchodzimy Europejski Dzień Języków ”
Grupa uczniów z klas 4-8 weźmie udział w międzynarodowym projekcie
wymiany doświadczeń związanych z obchodami „Europejskiego Dnia Języków”.
Tematyka projektu związana jest z obchodami „Europejskiego Dnia Języków”
obchodzonego w całej Europie 26 września. Szkoły partnerskie w projekcie połączy
wspólne świętowanie w/w imprezy poprzez platformę eTwinning.
Szkoła koordynująca projekt – partner w projekcie:
Diana Chitu z Scuola Gimnaziala I.I. Mironescu w Tazlau Rumunia.
Celem projektu jest propagowanie wielojęzyczności oraz nauki języków obcych, motywowanie uczniów do dwujęzyczności i autonomii w nauce języka obcego, wymiana doświadczeń między rówieśnikami z różnych krajów, poznanie innych języków, kultur i tradycji innych narodowości. Poprzez kontakty z rówieśnikami z innych części Europy wychowywanie w duchu tolerancji. Jednocześnie poprzez korespondencję przełamanie bariery językowej oraz efektywna poprawa umiejętności komunikowania się w języku angielskim i francuskim. Dodatkowo doskonalenie umiejętności wykorzystywania technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych i komunikacyjnych w procesie nauczania.
Podsumowaniem tego krótkoterminowego projektu będzie wymiana na platformie e Twinning doświadczeń/aktywności realizowanych w poszczególnych szkołach partnerskich z okazji obchodzonego „Dnia Języków Obcych; filmów z prezentacją swoich zadań projektowych w językach wymiany.
W bieżącym roku szkolnym planuje się realizacje kilku krótkoterminowych projektów z różnymi partnerami .
Nad realizacją oraz zaangażowaniem uczniów w projekcie czuwać będą nauczyciele języków obcych.
Prezentacja projektu e Twinning - kliknij
PROJEKTY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2023/2024 W KLASIE 1 B
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Kreatywne Prace Plastyczne”
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Literki w akcji”
PROJEKTY/AKCJE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2023/2024 W KLASIE 5 C
Ratownicy Czytelnictwa
Projekt edukacyjny:
Ciekawscy trzecioklasiści. Dlaczego wszystkie pytania są dobre?
Termin realizacji: październik - maj
W roku szkolnym 2023/2024 klasa III B wraz z wychowawcą będzie realizowała projekt edukacyjny we współpracy z Fundacją Uniwersytet Dzieci pt. Ciekawscy trzecioklasiści. Dlaczego wszystkie pytania są dobre?
Uczniowie przeniosą się do odległych miejsc na mapie. Sprawdzą, czy szkło przemaka, policzą planety w Układzie Słonecznym, dowiedzą się, co jest dziełem sztuki i czy w Afryce buduje się pałace.
Podczas lekcji projektowych uczniowie, pracując indywidualnie i w grupie, nauczą się koncentrować na zadaniu, będą trenować krytyczne myślenie, kreatywność i rozpoznawanie emocji. Poczują, że pogłębianie wiedzy to przygoda, która nigdy się nie kończy.
Biorąc udział w projekcie nauczyciel realizuje z uczniami cykl 8 lekcji, opartych na Metodzie Pytań i Doświadczeń, która uczy pracować projektowo oraz rozwija myślenie naukowe dzieci, oparte na stawianiu pytań, planowaniu procesu badawczego i wyciąganiu wniosków z przeprowadzonych doświadczeń.
Pierwsze dwa zajęcia będą miały za zadanie zintegrowanie zespołu klasowego poprzez przeprowadzenie tzw. lekcji na rozgrzewkę - Jak skutecznie działać w zespole?, Czy pamięć mózgu jest nieograniczona?
Odbędzie się też sześć lekcji tematycznych:
- Z czego składa się las?
- Co może być dziełem sztuki
- Czy Afrykanie mieszkają w pałacach?
- Ile planet ma Układ Słoneczny?
- Dlaczego szkło nie przemaka?
- Jak powiedzieć to samo inaczej?
odpowiedzialna za realizację: mgr Marzena Pstrucha
PROJEKT z Uniwersytetu Dzieci
„Sztuka. Skąd artyści czerpią inspiracje?”
dla kl. I c, II c i III a
Osoby realizujące: Ewa Cyganek, Ewa Posełek, Bożena Kaczmarczyk
Czas realizacji: październik 2023- maj 2024
Wstęp
Dzieci w klasach młodszych uwielbiają zabawy kreatywne, rozwijające wyobraźnię.
W czasie realizacji tego projektu będą bawić się w malarzy i ilustratorów książek, tworzyć rzeźby z papieru, prace inspirowane martwą naturą, krajobrazem, wyobraźnią, ozdobne okładki na zeszyty z ludowymi wzorami, poznają turecką technikę ,,ebru’’. Rozbudzą przy tym swoją wyobraźnię przestrzenną, kreatywność i rozwiną zdolności manualne. Ponadto, poznają ciekawostki dotyczące perspektywy oraz postaci znanych malarzy.
CELE PROGRAMU:
1. Poznanie sylwetek znanych malarzy.
SPOSÓB REALIZACJI:
1) Zajęcia będą prowadzone systematycznie – raz w miesiącu, od października do maja. Będą trwały około 2 godzin.
2) W sumie w każdej z klas zostanie zrealizowanych 8 zajęć- 2 o charakterze integracyjnym i 6 dotyczących tematu projektu.
3) Nauczyciele będą systematycznie i na bieżąco zdawać relację z przeprowadzanych zajęć (wysyłanie informacji o przebiegu zajęć do Uniwersytetu Dzieci).
4) Nauczyciele będą wykorzystywali w czasie realizacji projektu materiały proponowane przez Uniwersytet Dzieci- karty pracy, notatki, filmiki, indeksy, naklejki, itp.
5)Podczas realizacji projektu zostanie nawiązana współpraca z Zamkiem Sieleckim w Sosnowcu (wyjazd na wystawę i warsztaty), z Miejską Biblioteką (udział w lekcji bibliotecznej, zorganizowanie wernisażu prac uczniów) oraz szkolną biblioteką (wystawa).
5) Po ukończeniu projektu nauczyciele i uczniowie otrzymają dyplomy uczestnictwa w projekcie.W czasie realizacji projektu będą stosowane różne metody, formy i środki.Po zakończeniu realizacji projektu prace uczniów będą eksponowane społeczności szkolnej i lokalnej (wystawa w szkole i wernisaż w Miejskiej Bibliotece).
PROJEKT EDUKACYJNY – „ZABAWA W TEATR”
Opiekun- Dorota Ćwiertnia
Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 9 w Sosnowcu, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Realizacja: Uczniowie klas IV a, b, c
Czas realizacji: wrzesień 2023 r. do czerwca 2024 r.
Cele projektu:
- poszerzanie wiedzy o teatrze,
- doskonalenie dykcji, autoprezentacja,
- rozwijanie umiejętności artystycznych,
- propagowanie kultury teatralnej, upodobań artystycznych,
- wzbogacanie słownictwa,
- rozwijanie wyobraźni, wrażliwości artystycznej, kreatywności, umiejętność pracy w grupie.
Współpraca z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu oraz Teatrem Dzieci Zagłębia w Będzinie, biblioteką szkolną.
Sposób realizacji: zajęcia pozalekcyjne, lekcje teatralne jeden raz w miesiącu w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.
PROJEKT EDUKACYJNY
„CHCĘ ZOSTAĆ ASTRONOMEM, czyli poza granicami wyobraźni”
Szkoła Podstawowa nr 9 w Sosnowcu
rok szkolny 2023/2024
Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas 4-8 Szkoły Podstawowej nr 9
w Sosnowcu.
Przewiduje się, że w projekcie weźmie udział 60 uczniów.
Celem projektu jest:
Projekt będzie realizowany w kilku zakresach pod wspólnym hasłem:
„Poza granicami wyobraźni”
2. Laboratorium przyszłości – prezentacje z wykorzystaniem okularów VR.
3. Wieczorek filmowy z astronomią:
Seans filmowy – dla zainteresowanych uczniów.
4. Udział w konkursach o tematyce astronomicznej:
5. Zadanie długoterminowe połączone z konkursem wewnątrzszkolnym dla uczniów klas 4-8 „Statkiem czy na rowerze, czyli o różnych środkach transportu?”.
A-rodzaj środka transportu,
B-wykorzystanie/przeznaczenie,
C-przykładowe parametry techniczne, w tym prędkoś poruszania,
D-wielkość porównawczą środków transportu (wyznaczenie czasu trwania pełnego okrążenia Ziemi wzdłuż równika tym środkiem przy hipotetycznym założeniu, że jest to możliwe.
2. Wystawa prac konkursowych „Statkiem czy na rowerze?”.
3. Niebo nad Sosnowcem – pokazy z użyciem teleskopów dla zainteresowanych uczniów.
W ramach projektu zostanie nawiązana współpraca z innymi szkołami oraz instytucjami (m.in. Planetarium Śląskie, Szkoła Podstawowa nr 16 w Dąbrowie Górniczej). Uczniowie będą korzystali z księgozbioru biblioteki szkolnej SP 9.
Harmonogram:
L.p. |
Zadanie |
Termin |
1 |
Wycieczka edukacyjna: Wyjazd do Planetarium – dla zainteresowanych uczniów. |
I okres roku szkolnego 2023/2024 |
2 |
Laboratorium przyszłości – prezentacje z wykorzystaniem okularów VR. |
Grudzień 2023r. Maj 2024r. |
3 |
Wieczorek filmowy z astronomią |
II okres roku szkolnego 2023/2024 |
4 |
Wojewódzki Konkurs Astronomiczny |
Marzec 2023r. |
5 |
Zadanie długoterminowe połączone z konkursem wewnątrzszkolnym dla uczniów klas 4-8 „Statkiem czy na rowerze?” |
Listopad 2023r.- styczeń 2024r. |
6 |
Wystawa prac konkursowych „Statkiem czy na rowerze?” |
Luty 2024r. |
7 |
Niebo nad Sosnowcem – pokaz z użyciem teleskopów dla zainteresowanych uczniów. |
Zależnie od warunków pogodowych |
Organizatorzy:
Justyna Żabińska
Mariola Fornal
Paweł Wałek
PROJEKT EDUKACYJNY
„Z MATEMATYKĄ PRZEZ CAŁY ROK”
VI edycja
Szkoła Podstawowa nr 9 w Sosnowcu
rok szkolny 2023/2024
Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas 4-8 Szkoły Podstawowej nr 9
w Sosnowcu oraz zainteresowanych uczniów innych szkół z terenu Sosnowca i miast ościennych.
Przewiduje się, że w projekcie weźmie udział około 100 uczniów.
Czas trwania projektu: wrzesień 2023r.-czerwiec 2024r.
Celem projektu jest:
Projekt będzie realizowany w trzech częściach :
I część – konkursy szkolne
Klasy 4 – Konkurs o tytuł „SZKOLNEGO MISTRZA TABLICZKI MNOŻENIA”
Klasy 4-8 – Konkurs o tytuł „SZKOLNEGO MISTRZA SUDOKU”
Klasy 5 – Konkurs matematyczny „MATEMATYCZNY VA BANQUE”.
II część – konkurs szkolny połączony z konkursem międzyszkolnym
Klasy 4-8 – Konkurs „SYMETRIA KRAJOBRAZU”.
Konkurs skierowany do uczniów szkół podstawowych z terenu
Sosnowca i miast ościennych oraz zainteresowanych uczniów
SP nr9.
III część
Wernisaż prac uczniów na terenie szkoły i w wybranych instytucjach miejskiej.
W ramach projektu planujemy współpracę z Urzędem Miasta w Sosnowcu oraz ze szkołami podstawowymi z terenu Sosnowca i miast ościennych.
Uczniowie będą korzystać z księgozbioru biblioteki szkolnej do realizacji zadań projektu.
Harmonogram:
L.p. |
Zadanie |
Termin |
1 |
Konkurs szkolny „MATEMATYCZNY VA BANQUE” |
październik 2023r. |
2 |
Konkurs o tytuł „SZKOLNEGO MISTRZA TABLICZKI MNOŻENIA” |
marzec 2024r. |
3 |
Konkurs o tytuł „SZKOLNEGO MISTRZA SUDOKU” |
maj 2024r. |
4 |
Konkurs „SYMETRIA KRAJOBRAZU” – konkurs szkolny i konkurs międzyszkolny |
październik 2023r. - maj 2024r. |
5 |
Wernisaż prac na terenie szkoły |
czerwiec 2024r. |
6 |
Wystawa prac w instytucji miejskiej |
po zakończeniu roku szkolnego |
Organizatorzy:
Dorota Lewandowska
Justyna Żabińska
PROJEKT EDUKACYJNY – „ZABAWA W TEATR”
Opiekun- Dorota Ćwiertnia
Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 9 w Sosnowcu, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Realizacja: Uczniowie klas IV a, b, c
Czas realizacji: wrzesień 2023 r. do czerwca 2024 r.
Cele projektu:
- poszerzanie wiedzy o teatrze,
- doskonalenie dykcji, autoprezentacja,
- rozwijanie umiejętności artystycznych,
- propagowanie kultury teatralnej, upodobań artystycznych,
- wzbogacanie słownictwa,
- rozwijanie wyobraźni, wrażliwości artystycznej, kreatywności, umiejętność pracy w grupie.
Współpraca z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu oraz Teatrem Dzieci Zagłębia w Będzinie, biblioteką szkolną.
Sposób realizacji: zajęcia pozalekcyjne, lekcje teatralne jeden raz w miesiącu w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.
PROJEKT MUZYCZNO - EDUKACYJNY
„Z CHOPINEM ZA PAN BRAT”
Szkoła Podstawowa nr 9 w Sosnowcu
rok szkolny 2023/2024
Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas 4-7 Szkoły Podstawowej nr 9
w Sosnowcu. Głównym założeniem projektu jest uzyskanie miana eksperta
w dziedzinie wiedzy o życiu i twórczości Chopina.
Celem projektu jest :
Czas trwania projektu – cały rok szkolny 2023/2024
„ŻYWE OBRAZY”
Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas 7 Szkoły Podstawowej nr 9 w Sosnowcu.
Założeniem projektu jest stworzenie żywych obrazów, czyli rekonstrukcji dzieł malarstwa przy udziale ludzi,
prezentujących postawą, mimiką, ubiorem daną scenę z autentycznych obrazów.
Celem projektu jest:
Czas trwania projektu: październik 2023 – maj 2024
odpowiedzialna za realizację: mgr Adrianna Chuchała
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT KATECHETYCZNY
„W DOMU, W PRZEDSZKOLU, W SZKOLE Z BOGIEM"
EDYCJA III
ROK SZKOLNY 2023/2024
Autorzy i koordynatorzy:
mgr Justyna Domagała mgr Monika Śliwińska-Szostak mgr Elżbieta Wiącek
Opiekun merytoryczny i współorganizator:
Ks. dr Paweł Ścisłowicz
Dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Kielcach
Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Kielcach
Koordynator Projektu w Szkole Podstawowej nr 9 w Sosnowcu im. Marii Konopnickiej
Nauczyciel religii mgr Katarzyna Głowacz
Projekt obejmuje klasy 4-8.
Jest do zrealizowania 10 punktów z przysłanych 20.
Początek 1.10.2023r.-31.05.2024r.
Współpraca z
Biblioteką szkolną Szkoły Podstawowej nr 9 Sosnowiec
Wydziałem Katechetycznym Diecezji Sosnowieckiej
Wydziałem Katechetycznym Diecezji Kieleckiej
i szkołami biorącymi udział w projekcie
Zadania będą publikowanie na Facebooku i stronie szkoły
Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową katechezy kościoła katolickiego w Polsce i Podstawę Programową kształcenia ogólnego jak również Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
W projekcie mogą wziąć udział wszystkie zainteresowane placówki, które mają możliwość realizacji jego założeń. Udział w projekcie jest bezpłatny.
Termin realizacji: 1 października 2023 –31 maja 2024r.
Cele ogólne:
przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
Cele szczegółowe:
Uczestnicy mogą dzielić się relacjami z wykonanych zadań na grupie
„W domu, w przedszkolu, w szkole z Bogiem- 2023/2024” – Ogólnopolski Projekt Katechetyczny na bieżąco na Facebooku: www.facebook.com/groups/719484556668645/ (ale nie jest to obowiązkowe).
Wpisy powinny być krótkie, zawierać nazwę zadania, maksymalnie 5 zdjęć oraz informację jaka placówka realizowała to zadanie.
Zrealizowanie minimum 9 wybranych zadań (z zakresu 1-19) oraz obowiązkowo zadania nr 20
w terminie od 1 października 2023 do 31 maja 2024.
Międzynarodowy językowo-ekologiczny
projekt korespondencyjny w języku francuskim
p.t. „ Krok więcej dla naszej planety”
Grupa 20 uczniów z klas 8a bierze udział w międzynarodowym projekcie wymiany korespondencji w językach francuskim p.t. „Krok więcej dla naszej planety ”
Projekt będzie realizowany przez cały rok a korespondencja; listy, maile, karty pocztowe, nagrania audiowizualne będą przygotowywane, pisane i odczytywane podczas zajęć dodatkowych języka francuskiego.
Tematyka związana będzie głównie z zagadnieniami i postawami ekologicznymi a także z życiem codziennym nastolatków w obu krajach ; Polsce i Włoszech, kulturą, kuchnią, tradycjami, zwyczajami mieszkańców a także geografią.
Partner w projekcie: Madame Cinzia Rossi
Uczniowie korespondują z rówieśnikami ze szkoły: Scuola Secondaria M.M.Boiardo-Ic.A.Costa , via B.Tisi da Garofalo n. 2 , 44121 FERRARA
Celem projektu jest propagowanie nauki języka francuskiego motywowanie uczniów do dwujęzyczności i autonomii w nauce języka obcego, wymiana doświadczeń między rówieśnikami z różnych krajów świata, poznanie kultur i tradycji innych narodowości oraz zawiązanie nowych znajomości z uczniami biorącymi udział w projekcie. Jednocześnie poprzez systematyczną korespondencję przełamanie bariery językowej oraz efektywna poprawa umiejętności komunikowania się w języku francuskim. Dodatkowo doskonalenie umiejętności wykorzystywania technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych i komunikacyjnych w procesie nauczania.
Merytorycznym celem projektu jest wpływanie na postawy proekologiczne uczniów , uwrażliwianie ich na problematykę ochrony środowiska.
Podsumowaniem projektu będzie wymiana pomiędzy szkołami partnerskimi klipów video z krótką prezentacją projektów w językach wymiany.
Nad realizacją oraz zaangażowaniem uczniów w projekcie czuwać będzie koordynator
mgr Joanna Szymik-Kurach: nauczyciel języka francuskiego
Biblioteka w szkole czasopismo - zaprasza do udziału w ogólnopolskim programie promującym czytelnictwo,
aktywność i wizerunek bibliotek.
Jest skierowany do chętnych bibliotek szkolnych.
SP nr 9 – uczniów z kółka bibliotecznego klas VI i VII a.
Cele programu:
Program realizowany przez rok szkolny 2023/2024.
Główne założenia działań, które zaproponujemy.
Zgłoszenie się do programu przynosi profity:
Realizacja zadań wg planu.
Współpraca z MBP, czasopismem Biblioteka w szkole, biblioteką szkolną, nauczycielami.
mgr Beata Chojnacka
mgr Agata Karpiel
mgr Izabela Grochowska
mgr Aleksandra Woźniak
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Klasa w Terenie”
prowadzony jest przez Szkołę Podstawową nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi im. 21 Brygady Strzelców Podhalańskich w Rzeszowie (ul. Bulwarowa 3,35-051 Rzeszów) Autorkami projektu są Anna Cebula i Ewelina Łojewska; nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 17 w Rzeszowie.
Głównym celem edukacyjnego projektu ,,Klasa w terenie” jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu. Zachęcenie nauczycieli i uczniów do „opuszczenia” swoich sal lekcyjnych i spędzenia czasu z książka poza budynkiem szkoły.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Klasa w terenie” jest skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III.
Projekt realizowany jest od 1 października 2023 roku do 31 maja 2024 roku w grupie bibliotecznej – na zajęciach kółka bibliotecznego
ZADANIA PROJEKTOWE
1. Obserwacja przyrody.
2. Plastyka w terenie
Realizowanie minimum 5 z 10 zadań z listy.
Realizacji projektu przy współpracy szkół z całej Polski, MPB w Sosnowcu oraz biblioteki szkolnej.
Grupa otrzymuje certyfikat.
mgr Beata Chojnacka
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
na lata 2021-2025” to kontynuacja programu rządowego (z lat 2016-2020),
którego celem jest tworzenie warunków dla rozwoju czytelnictwa
poprzez zapewnienie środków na realizację określonych przedsięwzięć i inicjatyw.
Priorytet 3: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych
Priorytet 3 skierowany jest do placówek wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, szkół działających w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz bibliotek pedagogicznych. Otrzymane środki, finansowe w ramach Priorytetu 3, będą przeznaczone na: zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych, zakup wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, sprzętu komputerowego i oprogramowania, realizację działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).
Kwota 15 tysięcy.
Realizacja rok szkolny 2023/2024 – mgr Beata Chojnacka oraz nauczyciele
Kartka z kalendarza- dla każdego coś ciekawego
- projekt szkolny.
Projekt realizowany od września 2023 r. do 15 czerwca 2024 i skierowany
do uczniów klas IV-VIII- uczestników kółka bibliotecznego.
Głównym cele projektu :
-promocja biblioteki i czytelnictwa,
-współpraca w grupie,
-wspólne spędzanie czasu wolnego,
-rozwijanie zainteresowań uczniów.
Zadania projektowe:
- organizacja nietypowych dni, świąt w bibliotece oraz szkole:
Realizacja projektu przy współpracy MBP Filia nr 14 w Sosnowcu, nauczycieli.
mgr Beata Chojnacka