logo sp9 Szkoła Podstawowa nr 9
im. Marii Konopnickiej w Sosnowcu 
tel  +48 32 263 50 57

Projekty edukacyjne

 

 PROJEKTY EDUKACYJNE 2025/2026

dzieci czytaja

 

PROJEKTY BIBLIOTECZNE:

1.Ogólnopolski Projekt Edukacyjny – Klasa w terenie – grupa w terenie- III edycja.

Głównym celem projektu jest promowanie wartości edukacyjnych – w tym czytania na świeżym powietrzu i nie tylko. Zachęcenie uczniów i nauczycieli do ,, opuszczenia ,,  swoich sal i spędzenia np. z książką czasu na świeżym powietrzu, poza budynkiem szkolnym. Projekt realizowany w roku szkolnym 2025/2026 na zajęciach kółka bibliotecznego i zajęć w klasach 1-3. Grupa otrzymuje certyfikat po wykonaniu 5 zadań z 14. Sprawozdanie z projektu na Facebooku  szkoły, stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć.

2. Kartka z kalendarza- dla każdego coś ciekawego- projekt szkolny – III edycja

Projekt realizowany przez rok szkolny 2025/2026.  Celem projektu jest promocja czytelnictwa i biblioteki, współpraca w grupie, rozwijanie zainteresowań uczniów. Zadania projektowe to organizacja w szkole nietypowych świąt poprzedzonych wystawami, gazetkami, konkursami . Projekt realizowany przy współpracy z MBP, kółkiem bibliotecznym, nauczycieli. Sprawozdanie z projektu na Facebooku  szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć.

 3. Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka- III edycja

Ogólnopolski Program dla Bibliotek Szkolnych promujący czytelnictwo, aktywność czytelniczą, wizerunek biblioteki. Realizowany przez rok szkolny 2025/2026 Ogłoszony przez czasopismo Biblioteka w szkole. Założenia projektu – realizacja zadań i działań bibliotecznych promujących czytelnictwo. Szkoła – biblioteka – uczniowie  otrzymują  certyfikaty o wykonaniu zadań. Realizacja przy współpracy MBP, czasopisma Biblioteka w szkole, uczniów, nauczycieli.   Sprawozdanie z projektu na Facebooku  szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć, na stronie czasopisma Biblioteka w szkole.

4. Ratownicy czytelnictwa- grupa grupa ratowników czytelnictwa

– projekt ogólnopolski dla bibliotek szkolnych  promujących czytelnictwo i bibliotekę szkolną, edukację czytelniczą. Realizowany  przez rok szkolny 2025/2026. Projekt zakłada propagowanie różnych działań czytelniczych, czytelniczo - plastycznych, imprez bibliotecznych, konkursów, wystaw, spotkań, prelekcji, wśród uczniów na terenie szkoły jak i poza nią. Realizację działań umieszczamy na stronie grupy, na  Facebooku  szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć. Biblioteka otrzymuje certyfikat.

5. Projekt ,, Mała książka – wielki człowiek”

- ogólnopolski projekt dla szkół zorganizowany przez Instytut Książki ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Celem projektu są działania na rzecz najmłodszych uczniów, którzy dopiero zaczynają  naukę i przygodę z czytaniem. W ramach projektu uczniowie klas pierwszych otrzymują Wyprawki Czytelnicze- książki dzięki, którym pomożemy uczniom w zdobyciu umiejętności i przyjemności korzystania z świata literatury. Pakiety książek oraz dyplomy zostały wręczone podczas uroczystego pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej..Sprawozdanie z projektu na Facebooku  szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć.

mgr Beata Chojnacka


Projekt edukacyjny z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego 
dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej.

„Bezpieczna droga”

Cele projektu:

Cele ogólne:

  1. Kształtowanie odpowiedzialnych postaw uczestnika ruchu drogowego.
  2. Podniesienie świadomości uczniów na temat zasad bezpieczeństwa na drodze.
  3. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń w ruchu drogowym i właściwego reagowania.
  4. Zachęcanie do aktywnego korzystania z bezpiecznych form przemieszczania się (pieszo, rowerem, hulajnogą).
  5. Wyrabianie nawyku stosowania elementów odblaskowych.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • zna podstawowe przepisy ruchu drogowego dotyczące pieszych i rowerzystów,
  • potrafi poprawnie przechodzić przez jezdnię i korzystać z przejść,
  • zna znaczenie najważniejszych znaków drogowych,
  • potrafi korzystać z kasku i odblasków,
  • wie, jak zachować się w pobliżu drogi i podczas podróży samochodem,
  • potrafi wezwać pomoc w razie wypadku.

Tematyka projektu (moduły zajęć):

  1. Jestem uczestnikiem ruchu drogowego
    • kim jest uczestnik ruchu, obowiązki pieszych i rowerzystów,
    • zasady bezpiecznego poruszania się w pobliżu drogi.
  2. Znaki, które muszę znać
    • znaki drogowe dla pieszych i rowerzystów,
    • sygnalizacja świetlna.
  3. Bezpieczna droga do szkoły
    • planowanie trasy, miejsca niebezpieczne, zasada ograniczonego zaufania.
  4. Rowerzysta i hulajnoga – bezpieczna jazda
    • wyposażenie roweru, kask, kamizelka odblaskowa,
    • podstawowe przepisy dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg.
  5. Podróż samochodem
    • zapinanie pasów, fotelik, bezpieczne wsiadanie i wysiadanie.
  6. Odblaski ratują życie
    • eksperyment z widocznością po zmroku,
    • przygotowanie własnych odblasków.
  7. Gdy zdarzy się wypadek
    • numery alarmowe, jak wezwać pomoc,
    • zasady zachowania się w sytuacji zagrożenia.

Przykładowe działania:

  • pogadanki i zajęcia praktyczne (np. przejście z nauczycielem przez pasy),
  • quiz o znakach drogowych,
  • praca w grupach – plakat „Moja bezpieczna droga do szkoły”,
  • spotkanie z policjantem lub strażnikiem miejskim,
  • konkurs na hasło lub rymowankę promującą bezpieczeństwo,
  • przygotowanie szkolnej kampanii odblaskowej.

Ewaluacja projektu:

  • ankieta sprawdzająca wiedzę uczniów przed i po projekcie,
  • prezentacja efektów (plakaty, hasła, wystawa w szkole),
  • podsumowanie w formie quizu drużynowego.
           mgr Mariola Fornal 

Projekt edukacyjny z matematyki dla klas 4

Tytuł projektu: „Matematyczne przygody - konkurs dla uczniów klas 4 szkoły podstawowej”

1. Uzasadnienie projektu

Matematyka jest przedmiotem, który rozwija logiczne myślenie, uczy rozwiązywania problemów i wspiera funkcjonowanie w codziennym życiu. Uczniowie klas czwartych często przechodzą trudny etap adaptacji - z edukacji wczesnoszkolnej do nauczania przedmiotowego. Warto w tym czasie pokazać im, że matematyka może być ciekawa, zabawna i przydatna. Konkurs w formie projektu edukacyjnego łączy wiedzę z działaniami praktycznymi i twórczymi, co sprzyja lepszemu przyswajaniu materiału.

2. Treści nauczania

Projekt obejmuje:

  • Liczby naturalne i działania pisemne - dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie.
  • Tabliczka mnożenia - utrwalenie pamięciowe i praktyczne zastosowanie.
  • Kolejność wykonywania działań - proste przykłady.
  • Zadania tekstowe - z życia codziennego (zakupy, czas, odległości).
  • Elementy geometrii - figury płaskie, obwód i pole prostokąta, kwadratu.
  • Ułamki zwykłe i dziesiętne - podstawy w praktyce.
  • Zagadki logiczne i łamigłówki - rozwijanie myślenia matematycznego.

3. Cele projektu

Cele ogólne

  • Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
  • Wzmacnianie motywacji do nauki matematyki poprzez zabawę i rywalizację.
  • Kształtowanie postaw kreatywnych.
  • Pokazanie użyteczności matematyki w codziennym życiu.

Cele szczegółowe

Uczeń:

  • wykonuje poprawnie działania na liczbach naturalnych,
  • stosuje tabliczkę mnożenia w praktyce,
  • rozwiązuje zadania tekstowe,
  • zna podstawowe figury geometryczne i oblicza ich obwody/pola,
  • potrafi szukać niestandardowych rozwiązań,
  • prezentuje wiedzę matematyczną w sposób plastyczny i twórczy,
  • przestrzega zasad konkursowych.

4. Organizacja i harmonogram

  • Czas realizacji: od listopada 2025 do końca maja 2026.
  • Forma uczestnictwa: indywidualna.
  • Uczestnicy: uczniowie klas 4.

5. Etapy konkursu

Etap I - Quiz matematyczny „Mistrz wiedzy”

  • Forma: indywidualny test składający się z 20 pytań (zamknięte, otwarte, zadania tekstowe).
  • Zakres: tabliczka mnożenia, działania pisemne, zadania logiczne.
  • Czas trwania: 40 minut.
  • Ocena: punkty za poprawne odpowiedzi.
  • Cel: diagnoza wiedzy i sprawności rachunkowej.

Etap II - Plakat plastyczno-matematyczny „Matematyka w życiu codziennym”

  • Forma: praca plastyczna wykonywana indywidualnie.
  • Tematy:
    • „Matematyka w sklepie” (rachunki, ceny, reszta),
    • „Matematyka na boisku” (punkty, odległości, czas gry),
    • „Matematyka w kuchni” (miary, wagi, przepisy).
  • Czas realizacji: miesiąc od zakończenia I etapu (uczniowie pracują w domu).
  • Prezentacja: plakaty zostają wywieszone w sali.
  • Ocena: suma punktów za pomysłowość, estetykę i poprawność matematyczną.
  • Cel: rozwijanie kreatywności i dostrzeganie matematyki w codziennym życiu.

Etap III - Krzyżówka i łamigłówki matematyczne

  • Forma: indywidualna. Każdy uczeń otrzymuje zestaw:
    • krzyżówka matematyczna,
    • 3 łamigłówki logiczne.
  • Czas trwania: 40 minut.
  • Ocena: punkty za poprawność odpowiedzi i czas wykonania.
  • Cel: rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.

6. Kryteria oceny

  • Etap I: poprawność, liczba punktów.
  • Etap II: oryginalność, zgodność z tematem, estetyka, wkład pracy.
  • Etap III: poprawność rozwiązań, pomysłowość.
  • Punkty ze wszystkich etapów sumują się i przekładają na ostateczny ranking.

7. Nagrody i ewaluacja

  • Jury (nauczyciel matematyki) podsumowuje punkty.
  • Uczniowie otrzymują:
    • dyplomy dla zwycięzców i uczestników,
    • drobne nagrody rzeczowe.
  • Ewaluacja: po zakończeniu projektu przeprowadzona zostanie krótka rozmowa z uczniami - co im się najbardziej podobało, co sprawiło trudność, czego się nauczyli.

8. Zakładane efekty projektu

Uczeń po udziale w konkursie:

  • utrwali wiedzę matematyczną zdobytą w klasach I-IV,
  • zobaczy, że matematyka występuje w codziennym życiu,
  • rozwinie umiejętności logicznego myślenia,
  • będzie potrafił łączyć naukę z zabawą i kreatywnością.

    mgr Julita Jamrocha

 

PROJEKTY EDUKACYJNE 2024/2025

dzieci na ksiazkach
 

MIĘDZYNARODOWY PROJEKT
językowo - korespondencyjny w języku francuskim i angielskim

Grupa 10 uczniów z klas 8a, 8b bierze udział w międzynarodowym projekcie
wymiany korespondencji w językach francuskim i angielskim ze szkołą
z południowej części Francji .

Projekt jest przewidziany do realizacji przez cały rok a korespondencja:
listy, maile, karty pocztowe, nagrania audiowizualne są przygotowywane,
pisane i odczytywane, prezentowane podczas zajęć dodatkowych języka francuskiego.

Tematyka jest ściśle związana z życiem codziennym nastolatków w obu krajach:
Polsce i Francji, kulturą, kuchnią, tradycjami, zwyczajami mieszkańców a także geografią.

Partner w projekcie: Madame Sophie Lebreton

Uczniowie korespondują z rówieśnikami ze szkoły: Collège Les Eucalyptus  21-1 Rue Colonel de Gendarmerie Arnaud Beltrame,  83190 OLLIOULES , FRANCE

www.clg-les-eucalyptus.ac-nice.fr

Celem projektu jest promowanie Francji i krajów frankofońskich, nauki języka francuskiego, motywowanie uczniów do dwujęzyczności i autonomii w nauce języka obcego, wymiana doświadczeń między rówieśnikami z różnych krajów świata, poznanie kultur i tradycji innych narodowości oraz zawiązanie nowych znajomości z uczniami biorącymi udział w projekcie. Jednocześnie poprzez systematyczną korespondencję przełamanie bariery językowej oraz efektywna poprawa umiejętności komunikowania się w języku francuskim i angielskim. Dodatkowo doskonalenie umiejętności wykorzystywania technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych i komunikacyjnych w procesie nauczania.

Merytorycznym celem projektu jest nauka i doskonalenie pisemnych form językowych w językach obcych francuskim . Tworzenie krótkich tekstów pocztówka, wiadomość a także krótki list prywatny w warunkach naturalnej komunikacji między rówieśnikami. Uczniowie równolegle do wiadomości epistolarnych komunikują się ze swoimi rówieśnikami za pomocą mediów społecznościowych głównie Istagram.

Podsumowaniem projektu będzie spotkanie on line oraz tablica ścienna z przesłanymi kartami pocztówkami i kartkami, listami w językach wymiany.

Nad realizacją oraz zaangażowaniem uczniów w projekcie czuwa nauczyciel języka francuskiego.

 

Międzynarodowy projekt językowo – korespondencyjny w języku francuskim i angielskim

Zakończony!

Grupa 10 uczniów z klas 8a, 8b brała udział w międzynarodowym projekcie wymiany korespondencji w językach francuskim i angielskim ze szkołą gimnazjalną z południowej części

Francji Collège Les Eucalyptus  21-1 Rue Colonel de Gendarmerie Arnaud Beltrame,  83190 OLLIOULES , FRANCE www.clg-les-eucalyptus.ac-nice.fr

Projekt był realizowany przez cały rok.

W 1 semestrze wspólnie z opiekunem projektu z Francji Panią Sophie Lebreton ustalono harmonogram i tematykę wymiany korespondencyjnej a także dobrano uczniów w międzynarodowe pary korespondencyjne. Uczniowie francuscy jako pierwsi przysłali listy , w których opisywali siebie, swoją rodzinę, zwierzęta, hobby, ulubione przedmioty szkolne oraz swoje sposoby spędzania wolnego czasu. Nasi uczniowie przygotowali odpowiedzi zarówno w języku francuskim jak i angielskim załączając dodatkowo drobne upominki i kartki z życzeniami z okazji świąt. Teksty korespondencji były przygotowywane przez uczniów indywidualnie, pisane, korygowane i prezentowane podczas zajęć dodatkowych języka francuskiego.

Uczniowie z obydwu krajów równolegle do wiadomości epistolarnych komunikowali się ze swoimi rówieśnikami za pomocą mediów społecznościowych głównie Istagrama.

W 2 semestrze i kolejnym etapie projektu uczniowie z obydwu krajów opisywali swoje ferie zimowe a także miasto, swoją szkołę oraz system edukacyjny każdego kraju.

Tematyka związana była z życiem codziennym nastolatków w obu krajach ; Polsce i Francji , kulturą, kuchnią, tradycjami, zwyczajami mieszkańców a także geografią.

W trakcie trwania projektu , uczniowie poznawali dodatkowe treści niezbędne do prowadzenia komunikacji epistolarnej tj. nagłówki oraz zwroty grzecznościowe obowiązujące w listach prywatnych i bardziej oficjalnych (między nauczycielami).Ponadto opisywali siebie , swoich bliskich, swoje tradycje i zwyczaje świąteczne te Bożonarodzeniowe jak i Wielkanocne jednocześnie poznając te swoich francuskich kolegów. Kolejny etap obejmował tematykę życia szkolnego, szkoły, ulubionych przedmiotów szkolnych oraz systemu szkolnictwa w obydwu krajach. Ponadto młodzież opisywała swoje sposoby spędzania wolnego czasu.

W ramach projektu , uczestnicy starali się promować i przybliżyć nasz kraj rówieśnikom z Francji. Przygotowaliśmy własnoręcznie sporządzone pocztówki z życzeniami po polsku, francusku i angielsku w odpowiedzi na te francuskie. Wymieniliśmy się także prezentami.

Uczestnicy projektu poznawali słownictwo i zagadnienia związane z francuskimi tradycjami bożonarodzeniowymi, wielkanocnymi. Niektórzy z uczniów równolegle, na bieżąco, rozwijali swoje kompetencje językowe z korespondentami za pośrednictwem mediów społecznościowych głównie platformy Istagram. Uczniowie polscy nagrali filmik z życzeniami wielkanocnymi w trzech wersjach językowych , który został przesłany, za zgodą opiekunów, stronie francuskiej i udostępniony na szkolnej stronie Facebooka. Ponadto jako podsumowanie projektu zaprezentowaliśmy projekt na szkolnej tablicy przedmiotowej (gazetka ścienna) na korytarzu szkolnym oraz na szkolnej stronie internetowej i facebookowej.

Partnerem w projekcie ze strony francuskiej była : Madame Sophie Lebreton

Celem projektu było promowanie Francji i krajów frankofońskich, nauki języka francuskiego, motywowanie uczniów do dwujęzyczności i autonomii w nauce języka obcego, wymiana doświadczeń między rówieśnikami z różnych krajów świata, poznanie kultur i tradycji innych narodowości oraz zawiązanie nowych znajomości z uczniami biorącymi udział w projekcie. Jednocześnie poprzez systematyczną korespondencję przełamanie bariery językowej oraz efektywna poprawa umiejętności komunikowania się w języku francuskim i angielskim . Dodatkowo doskonalenie umiejętności wykorzystywania technologii informatycznych i narzędzi multimedialnych i komunikacyjnych w procesie nauczania.

Merytorycznym celem projektu była nauka i doskonalenie pisemnych form językowych w językach obcych francuskim . Tworzenie krótkich tekstów pocztówka , wiadomość a także krótki list prywatny w warunkach naturalnej komunikacji między rówieśnikami. 

Joanna Szymik-Kurach

               

KARTKA Z KALENDARZA - DLA KAŻDEGO COŚ CIEKAWEGO

                                      II edycja

Projekt realizowany od września 2024 r. do 15 czerwca 2025 i skierowany do uczniów klas IV-VIII- uczestników kółka bibliotecznego.

Głównym cele projektu :

-promocja biblioteki i czytelnictwa,

-współpraca w grupie,

-wspólne spędzanie czasu wolnego,

-rozwijanie zainteresowań uczniów.

Zadania projektowe:

- organizacja nietypowych dni, świąt w bibliotece oraz szkole:

  1. Dnia głośnego czytania
  2. Dnia Kawy
  3. Dnia Herbaty
  4. Dnia Czekolady
  5. Dnia Postaci z bajek
  6. Dnia Misia
  7. Dnia Kobiet
  8. Dnia Teatru
  9. Dnia Wody
  10. Dnia Europy
  11. Dnia Matki
  12. Dnia Dziecka
  13. Dnia bezpiecznego Internetu
  14. Dnia książki

Realizacja projektu przy współpracy MBP Filia nr 14 w Sosnowcu, nauczycieli.

mgr Beata Chojnacka

 

RATOWNICY CZYTELNICTWA

Cele projektu:

  • Zachęcenie do czytania dla przyjemności poprzez proponowane aktywności.
  • Budowanie wspólnoty czytelniczej.

Cele projektu:

  • Zachęcenie do czytania dla przyjemności poprzez proponowane aktywności.
  • Budowanie wspólnoty czytelniczej.Czas trwania: - 1.09.2024 – 31.05.2025 r.. Sposób realizacji:
  • Podejmowanie działań w wybranym obszarze.
  • Dokumentowanie działań w grupie projektowej.- FB, strona internetowa projektu, biblioteka otrzymuje certyfikat

 mgr Beata Chojnacka

 

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0.
na lata 2021-2025” to kontynuacja programu rządowego (z lat 2016-2020),
którego celem jest tworzenie warunków dla rozwoju czytelnictwa
poprzez zapewnienie środków na realizację określonych przedsięwzięć i inicjatyw

Priorytet 3: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych

Priorytet 3 skierowany jest do placówek wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, szkół działających w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz bibliotek pedagogicznych. Otrzymane środki, finansowe w ramach Priorytetu 3, będą przeznaczone na: zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych, zakup wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, sprzętu komputerowego i oprogramowania, realizację działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).

 Kwota 15 tysięcy.

Realizacja rok szkolny 2024/2025

mgr Beata Chojnacka oraz nauczyciele

 

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
,,Klasa w Terenie”- II edycja

prowadzony jest przez Szkołę Podstawową nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi im. 21 Brygady Strzelców Podhalańskich w Rzeszowie (ul. Bulwarowa 3,35-051 Rzeszów) Autorkami projektu są Anna Cebula i Ewelina Łojewska; nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 17 w Rzeszowie.

 Głównym celem edukacyjnego projektu ,,Klasa w terenie” jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu. Zachęcenie nauczycieli i uczniów do „opuszczenia” swoich sal lekcyjnych i spędzenia czasu z książka poza budynkiem szkoły.

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Klasa w terenie” jest skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III.

 Projekt realizowany jest od 1 października 2024 roku do 31 maja 2025 roku w grupie bibliotecznej – na zajęciach kółka bibliotecznego

 Realizacja 5 zadań z listy.

Realizacji projektu przy współpracy szkół z całej Polski, MPB w Sosnowcu oraz biblioteki szkolnej.

Grupa otrzymuje certyfikat.

mgr Beata Chojnacka

 

BIBLIOTEKA - DOBRE MIEJSCE DLA CZŁOWIEKA
Ogólnopolski Program dla Bibliotek Szkolnych - II EDYCJA

Ogólnopolski program promujący czytelnictwo ,,aktywność i wizerunek bibliotek"
- zorganizowany przez czasopismo Biblioteka w szkole

Cele programu:

  • promocja czytania;
  • aktywizacja bibliotek szkolnych;
  • wsparcie wizerunku bibliotek szkolnych;
  • oszczędność czasu nauczycieli bibliotekarzy.

Program realizowany przez rok szkolny 2024/2025 do chętnych bibliotek szkolnych.

Współpraca z MBP, czasopismem Biblioteka w szkole, biblioteką szkolną, nauczycielami.

Realizacja zadań wg planu przedstawionego przez organizatora.4-6 zadań w ciągu całego roku szkolnego. Będą obejmować różne kategorie. Chcemy, by były zróżnicowane, ale zarazem dość uniwersalne. Tak, by można je było zrealizować w zdecydowanej większości placówek, unikając powtarzania zgranych pomysłów.

Po ukończeniu programu biblioteka otrzyma certyfikat oraz indywidualną podstronę z wykazem zrealizowanych działań.

mgr Beata Chojnacka
mgr Agata Karpiel
mgr Izabela Grochowska
mgr Aleksandra Woźniak

 

,, MAŁA KSIĄŻKA – WIELKI CZŁOWIEK”

                           2024 r.

Ogólnopolski projekt dla szkół zorganizowany przez Instytut Książki ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Celem projektu są działania na rzecz najmłodszych uczniów, którzy dopiero zaczynają naukę i przygodę z czytaniem.

W ramach projektu uczniowie klas pierwszych otrzymują:

-Wyprawki Czytelnicze- książki dzięki, którym pomożemy uczniom w zdobyciu umiejętności i przyjemności korzystania z świata literatury.

- Pakiety książek oraz dyplomy zostały wręczone podczas uroczystego pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej.

- Sprawozdanie z projektu oraz z uroczystego pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej na Facebooku szkoły , stronie internetowej, wystawie - w galerii zdjęć.

mgr Beata Chojnacka

 

KINO NA TEMAT”

Projekt edukacyjny „kino na temat” to cykl lekcji poza ławką szkolną (spotkań filmowych, teatralnych), które poruszają problemy istotne dla młodzieży. Starannie dobrany repertuar i interesujące tematy spotkań, stanowią podstawę do emocjonującej dyskusji. Każdy seans składa się z projekcji filmu / przedstawienia teatralnego oraz prelekcji z udziałem zaproszonych gości – ekspertów w danej dziedzinie.

Cele projektu :

  • wychowanie do wartości
  • ułatwienie dostępu do filmów, przede wszystkim w kinie,
  • kształtowanie umiejętności krytycznego odbioru sztuki,
  • zwiększenie roli filmu jako narzędzia dydaktycznego,
  • wykorzystanie materiału filmowego w procesie nauczania o kulturze i społeczeństwie,
  • rozwijanie potrzeb kulturowych uczniów,
  • kształtowanie umiejętności odczytywania języka filmu,
  • świadomy odbiór tekstów kultury,
  • uczenie tolerancji i otwartości na poglądy innych ludzi.

Uczestnicy projektu : uczniowie z klas VI

(oraz okolicznościowo, w zależności od repertuaru także uczniowie klas VII - VIII)

Czas trwania : rok szkolny 2024/ 2025

Współpraca z instytucjami:

  • Kino Helios w Dąbrowie Górniczej
  • Edukatorzy (pracownicy WSB i „Sztygarki” w Dąbrowie Górniczej)
  • Centrum Edukacji Filmowej
  • Teatr Cracovia
  • Teatr Zagłębia

Koordynatorzy :

mgr Izabela Grochowska
mgr Agata Karpiel
mgr Beata Chojnacka
mgr Aleksandra Woźniak

 

    PROJEKT EDUKACYJNY

Z MATEMATYKĄ PRZEZ CAŁY ROK”

                     VII edycja 

 Projekt przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 9 w Sosnowcu
oraz zainteresowanych uczniów z terenu Województwa Śląskiego.

Przewiduje się, że w projekcie weźmie udział około 100 uczniów.

Czas trwania projektu: wrzesień 2024r. - czerwiec 2025r.

Celem projektu jest:

  • Rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów,
  • Popularyzacja nauk ścisłych,
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
  • Rozwijanie intuicji matematycznej,
  • Uczenie zdrowej rywalizacji i współzawodnictwa.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone konkursy:

  • Konkurs o tytuł „SZKOLNEGO MISTRZA TABLICZKI MNOŻENIA” – klasy 4,
  • Konkurs o tytuł „SZKOLNEGO MISTRZA SUDOKU” – klasy 4-8,
  • Konkurs matematyczny „MATEMATYCZNY VA BANQUE”,
  • Konkurs na najładniej zaprojektowaną koszulkę z dowolnym symbolem matematycznym „Mój matematyczny T-shirt” – klasy 1-8,
  • Konkursem wojewódzki „SYMETRIA w projektowaniu wnętrz”
    – klasy 4-8,
  • Wernisaż prac uczniów biorących udział w konkursie
    „SYMETRIA w projektowaniu wnętrz”.

Organizatorzy:

mgr Justyna Żabińska
mgr Dorota Lewandowska

 

                          PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY

                         „Dziś Uczniem, jutro Naukowcem”

Projekt jest kierowany do uczniów Szkoły Podstawowej nr 9 w Sosnowcu

oraz uczniów szkół podstawowych z terenu Górnego Śląska (w wybranych częściach).

Celem projektu jest:

  • zainteresowanie uczniów naukami przyrodniczymi i językiem angielskim od najmłodszych lat,
  • nauka poprzez zabawę,
  • zwrócenie uwagi uczniów na ekologię i ochronę środowiska,
  • pobudzanie uczniów do samodzielnego myślenia i eksperymentowania,
  • rozwijanie kreatywności,
  • pokazywanie możliwości wykorzystania i łączenia wiedzy z różnych przedmiotów, jak: geografia, fizyka, chemia, technika, biologia, język angielski, matematyka.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone zadania:

  • Modernizacja pracowni,
  • Zajęcia w formie doświadczeń i warsztatów z elementami języka angielskiego prowadzone przez nauczycieli
    i uczniów klas piątych i ósmych dla uczniów klas młodszych (II semestr),
  • Wyjście do obserwatorium astronomicznego i na kręgielnię,
  • Interdyscyplinarny Konkurs Regionalny „Zwierzęta z różnych stron świata”,
  • Wystawa prac konkursowych „Zwierzęta z różnych stron świata”,
  • Zajęcia z okularami VR,
  • Przedstawienie: „Spotkanie z Pitagorasem”.

Nauczyciele odpowiedzialni:

mgr Justyna Żabińska
mgr Mariola Fornal
mgr Karolina Ostapkiewicz

PROJEKTY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2024/2025 W KLASIE 2 B

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Z baśniami dookoła świata"

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Europa i ja"