Szkoła Podstawowa nr 9 im. Marii Konopnickiej w Sosnowcu |
+48 32 263 50 57 |
PONIEDZIAŁEK |
7:45-13:45 |
WTOREK |
7:45-13:45 |
ŚRODA |
7:45-13:45 |
CZWARTEK |
7:45-13:45 |
PIĄTEK |
7:45-13:45 |
Podstawowa działalność biblioteki szkolnej to: gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie, udostępnianie księgozbioru, prowadzenie działalności pedagogiczno-informacyjnej, popularyzacja książki i czasopisma, upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Biblioteka współpracuje z uczniami, nauczycielami, rodzicami, innymi bibliotekami , instytucjami kultury poprzez lekcje biblioteczne, konkursy szkolne i międzyszkolne, spotkania z ciekawymi ludźmi, imprezy biblioteczne, wystawy.
1) służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów;
2) służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych;
3) pełni funkcje szkolnego ośrodka informacji;
4) wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli;
5) popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców;
6) uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i edukacji ustawicznej.
1) kształcąca poprzez:
a) rozbudzenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauką szkolną i z indywidualnymi zainteresowaniami uczniów,
b) przysposabianie ich do samokształcenia,
c) aktywne uczestniczenie w realizacji szkolnego programu ścieżek między przedmiotowych,
d) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
e) kształtowanie kultury czytelniczej i wzbogacanie kultury humanistycznej uczniów,
f) wdrażanie czytelników do poszanowania książki, czasopisma i innych materiałów bibliotecznych oraz sprzętu komputerowego;
2) opiekuńcza poprzez:
a) rozpoznawanie aktywności czytelniczej uczniów, potrzeb i poziomu kompetencji czytelniczych,
b) wykrywanie u potencjalnych czytelników przyczyn braku potrzeby czytania i udzielanie pomocy w ich przezwyciężaniu,
c) wspomaganie działań szkoły w realizacji programów: ekologicznego, profilaktyki prozdrowotnej, przeciwdziałaniu uzależnieniom, ekologicznych,
d) otaczanie opieką wszystkich uczniów w ich poszukiwaniach czytelniczych,
e) wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez wskazywanie im literatury pedagogicznej;
3) kulturalna poprzez:
a) uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego uczniów,
b) wspieranie kształtowania umiejętności odbioru wartości kulturalnych oraz ich tworzenia.
1) popularyzacja nowości wydawniczych;
2) statystyka czytelnictwa;
3) informacja problemowa oparta na wykorzystaniu tradycyjnego i komputerowego warsztatu informacyjnego;
4) komputeryzacja biblioteki;
5) wystawki tematyczne i okolicznościowe;
6) renowacja i konserwacja księgozbioru.
1) wypożyczalni;
2) czytelni;
3) pracowni multimedialnej.
1) dokumenty piśmiennicze:
a) wydawnictwa informacyjne (słowniki językowe, encyklopedie, atlasy, roczniki statystyczne, teksty źródłowe itp.),
b) podręczniki i programy szkolne dla nauczycieli,
c) lektury podstawowe do języka polskiego i innych przedmiotów nauczania,
d) lektury uzupełniające do języka polskiego,
e) literaturę popularnonaukową i naukową,
f) wybrane pozycje z literatury pięknej,
g) wydawnictwa albumowe z dziedziny krajoznawstwa,
- inne wydawnictwa potrzebne do realizacji poszczególnych przedmiotów nauczania i zajęć edukacyjnych (normy, literaturę firmową itp.),
- podstawowe wydawnictwa z psychologii, socjologii, pedagogiki i dydaktyki stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli i pedagogizacji rodziców,
- publikacje nauczycieli,
- inne, zgodnie z potrzebami uczniów i nauczycieli;
2) dokumenty niepiśmiennicze:
a) nowoczesne nośniki informacji (płyty CD, DVD, dyskietki),
b) kasety magnetofonowe,
c)materiały audiowizualne wytworzone w procesie dydaktycznym szkoły,
d) filmy dydaktyczne popularnonaukowe i instruktażowe.
1) księgozbiór podstawowy w wypożyczalni;
2) zbiory wydzielone(częściowo wymienne) np. słowniki, atlasy w pracowniach i klasach.
1) dział lektur według układu alfabetycznego;
2) literatura naukowa, fachowa, popularnonaukowa według UKD;
4) księgozbiór dla nauczycieli według UKD;
5) wydzielony dział literatury dotyczącej „Godzin do dyspozycji wychowawcy”;
6) wszystkie zbiory biblioteczne opatrzone są sygnaturą;
7) zbiory audiowizualne ułożone są według poszczególnych typów zbiorów w układzie numerycznym.
1) uczniowie szkoły;
2) pracownicy szkoły;
3) rodzice uczniów szkoły;
4) inni użytkownicy na podstawie pisemnej zgody Dyrektora Szkoły.
w § 3 ust. 2.
-czytelnie wypełnić rubryki w zeszycie rejestrującym pracę przy komputerze: godzina rozpoczęcia i zakończenia, strony internetowe.
1) przeprowadzać konfiguracji komputerów;
2) odłączać i dołączać innych urządzeń np. słuchawki;
3) instalować programów własnych oraz z Internetu;
4) wkładać własnych dyskietek bez uprzedniego sprawdzenia programem antywirusowym;
5) wkładać nowych dyskietek bez uprzedniego sformatowania;
6) wchodzić na strony internetowe propagujące treści łamiące prawo (pornografia, dyskryminacja rasowa, religijna, narkotyki, propagowanie przemocy itp.).
1. W szkole obowiązują Procedury zapewniania bezpieczeństwa w związku z wystąpieniem epidemii w związku z wystąpieniem COVID-19.
2. Pracownicy biblioteki przed rozpoczęciem pracy zobowiązani są do dezynfekcji rąk.
3. Pracownicy biblioteki wietrzą pomieszczenie biblioteki w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż co godzinę.
4. W okresie epidemii ani uczniowie, ani pracownicy nie mogą sami wchodzić między regały i wyszukiwać książek i innych materiałów. Stosowne zapotrzebowanie składają u pracownika biblioteki, który wyszukuje książkę, materiał i przekazuje je uczniowi, nauczycielowi.
5. Zwrócone książki i materiały muszą odbyć 48 godzinną kwarantannę, tym samym pracownicy biblioteki odkładają je w wyznaczone miejsce, a po 48 godzinach odkładają książki na półki.
6. Pracownicy biblioteki pilnują, aby uczniowie nie chodzili między regałami ani nie korzystali z książek, materiałów, które odbywają kwarantannę.
7. Pracownicy biblioteki pilnują, aby uczniowie nie gromadzili się i oczekiwali w kolejce do wypożyczenia książek z zachowaniem dystansu między osobami.
8. Pracownik biblioteki w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych u ucznia wskazujących na infekcję dróg oddechowych zobowiązany jest postępować zgodnie z Procedurą postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia COVID-19.
9. Z biblioteki nie mogą korzystać osoby spoza szkoły.
10. W czytelni może jednocześnie przebywać 3 uczniów (1 osoba zajmuje 1 stolik )
11. Wszelkie pytania dotyczące księgozbioru można kierować na adres mailowy biblioteki szkolnej bibliotekaspnr9@o2.pl lub przez dziennik elektroniczny.
REGULAMIN WYPOŻYCZANIA I UŻYTKOWANIA
DARMOWYCH PODRĘCZNIKÓW
ORAZ MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH I ĆWICZENIOWYCH
w Szkole Podstawowej nr 9 im. M. Konopnickiej
w Sosnowcu
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział II
ZADANIA BIBLIOTEKI
– wypożycza uczniom podręczniki
– udostępnia uczniom materiały edukacyjne
- przekazuje materiały ćwiczeniowe, które nie podlegają zwrotowi.
Rozdział III
PRZYJĘCIE PODRĘCZNIKÓW NA STAN SZKOŁY
Rozdział IV
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Użytkownicy
w roku szkolnym 2010/2021
Okres trwania wypożyczenia
Procedura wypożyczania podręcznika
Zmiana Szkoły
Rozdział V
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA UDOSTĘPNIANE PODRĘCZNIKI
z ich przeznaczeniem :
Uszkodzenie lub zniszczenie podręcznika
lub materiału edukacyjnego
Zakres odpowiedzialności
1.Uczeń i jego rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność materialną za wszelkie uszkodzenia
lub zniszczenia wypożyczonych podręczników lub materiałów edukacyjnych.
2.W przypadku zgubienia, uszkodzenia czy zniszczenie podręcznika, materiału edukacyjnego lub ćwiczeniowego szkoła będzie żądać od rodziców ucznia
Zwrot podręczników
Rozdział VI
INWENTARYZACJA
w ostatnim tygodniu danego roku szkolnego.
zakończeniu zajęć dydaktycznych celem uzupełnienia zasobów.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
i stosowania się do zawartych w nim postanowień (Załącznik nr 2)